מהם המסמכים הדרושים לצורך הוצאת דרכון רומני?

כיום, יהודים רבים – גם אם הם חיים בישראל או בחו"ל – הם בעלי שורשים רומניים. יהיו אלו הם עצמם, הוריהם או הסבים שלהם שנולדו בגבולות רומניה העכשוויים או ההיסטוריים. ככה או ככה, על בסיס אותם שורשים יש באפשרותם להגיש בקשה לקבלת דרכון רומני.

חושבים שאתם זכאים? משרד עורכי דין תותי אשבל כאן כדי ללוות אתכם בכל צעד. החל מבדיקת הזכאות החינמית, איסוף המסמכים הדרושים, בניית התיק המשפטי, הגשת הבקשה וקיום המגעים עם הגורמים המוסמכים ברומניה.

בואו נדבר על החלק הבירוקרטי

הוצאת אזרחות אירופאית היא הליך משפטי שמצריך עבודה קפדנית. בבסיס התיק עומדת הטענה שלכם, וכדי לקדם תשובה חיובית יהיה עליכם להציג הוכחות מוצקות. המפתח לתיק מנצח הוא המסמכים, שכן אלו פיסות ההיסטוריה הרשמיות שמצביעות על היותכם בעלי שורשים רומנים.

המסמכים עשויים להיות מישראל, מרומניה או מדינות שהיו בעבר חלק מרומניה (כמו מולדובה) ועליהם לקבל תוקף באמצעות אפוסטיל ולעבור תרגום לרומנית. בין היתר אנחנו מדברים על: תעודות לידה, נישואין או פטירה. מסמכים שמעידים על העלייה לארץ וקבלת האזרחות הישראלית. מסמכי הגירה מרומניה. מסמכים שינוי שם וכו'.

בתקופת מלחמת העולם השנייה, המון יהודים נאלצו או אולצו לעזוב את רומניה. חלקם ברחו מאימת הנאצים והיו שעזבו בשל חקיקה גזענית ומפלה של הקומוניסטים. היו כאלו שהשאירו הכל מאחור ועל פניו נראה שאין שום תיעוד שמוכיח כי היו בעבר אזרחי המדינה.

במקרים כאלה – בדומה למקרים שבהם יש זכאות לדרכון גרמני, אך אין מסמכים – מומלץ להיעזר בשירותיו של משרד עורכי דין בעל ניסיון רב בהוצאת אזרחות אירופאית. אנשי המקצוע הנכונים יבצעו בשבילכם מחקר גנאולוגי מקיף ומעמיק שמתחקה אחר שורשים משפחתיים ולרוב מציף את כל המסמכים האבודים.

מהם המסלולים להוצאת דרכון רומני?

יש שני מסלולים להוצאת אזרחות רומנית כיום, וחשוב שתכירו את שניהם:

האחד – אזרחים רומנים שלא איבדו או השיבו את האזרחות שלהם. מכוח היותו צאצא של אזרח רומניה שלא ויתר על אזרחותו, אדם זכאי להגיש בקשה רשמית לקבלת אזרחות רומנית.

השני – צאצא של אזרח רומניה שוויתר על אזרחותו או שהיא נשללה ממנו. המסלול הזה כמובן הרבה יותר מורכב מבחינה משפטית. על מבקש האזרחות להגיש בקשה להשיב לאותו יליד רומניה את האזרחות האבודה, ורק לאחר מכן להגיש בקשה עבור עצמו.

שימו לב כי רומניה עברה שינויים משמעותיים לאורך השנים מבחינת גבולות. שטחים שבעבר נחשבו לחלק מרומניה סופחו למדינות אחרות (פולין, יוגוסלביה וכו'). זה אומר שחלק מהצאצאים של ילידי המדינות השונות שבעבר נחשבו לחלק מרומניה יוכלו גם הם להגיש בקשה לקבלת אזרחות רומנית על פי חוק.

סעיף 11 לחוק האזרחות קובע שצאצאיהם של ילידי רומניה הגדולה יוכלו להשיב אזרחות שאבדה תחת נסיבות מסוימות. נקבע כי בקשה לאזרחות תישקל גם אם מדובר בנכדים ונינים של היליד הרומני.

מה זה אומר באמת להיות בעל דרכון רומני?

ובכן, זה אומר להנות משלל יתרונות שמגיעים עם דרכון אירופאי. אלה ההטבות המרכזיות:

-היכולת לטייל, לעבוד ולגור ברומניה או בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד האירופי. זה כולל מעברים חלקים בין 29 המדינות שחתומות על אמנת שנגן.

-האפשרות להירשם ללימודים גבוהים בכל אחד ממוסדות החינוך הפורמליים ברחבי היבשת. זאת כמובן עם תנאי קבלה מקלים (ביחס לתנאי הקבלה בארץ) ובסבסוד משמעותי של שכר הלימוד.

-אפשרות להיכנס לרוב מדינות העולם בלי צורך באשרות מיוחדות ובלי בירוקרטיה.

-האופציה להחזיק באזרחות הרומנית מבלי לוותר על האזרחות הישראלית.

-שקט נפשי שדרכון אירופאי נותן למחזיקים בו.

-אופציות בתחום הנדל"ן: רכישת נכסים לצורכי השקעה או מגורים בתנאי משכנתא מקומית.

-מענקים כלכליים מקרנות פרטיות או ממשלה ליזמים ובעלי עסקים שרוצים להעביר את הפעילות שלהם לרחבי אירופה.