הבדל בין תושבות לאזרחות בגרמניה והחשיבות להוצאת אזרחות גרמנית

גרמניה – הידועה בתור המעצמה הכלכלית מספר אחת באירופה ובעלת המורשת התרבותית העשירה – היא יעד מבוקש עבור אנשים רבים. הידעתם? אין צורך להחזיק באזרחות גרמנית על מנת לשהות בגבולותיה לטווח ארוך (בין אם במסגרת טיול או רילוקיישן), גם דרכון אוסטרי מספיק.

ובכל זאת… לא מעט ישראלים זכאים לקבל אזרחות גרמנית וזאת בעקבות עדכון סעיפים בחוק. אבל לפני שאנחנו קופצים לדבר על זה, לדעתנו חשוב להתעמק בבסיס: מהו ההבדל בין תושבות לאזרחות גרמנית?

מעמד של תושב בגרמניה

תושבות בגרמניה מאפשרת ל"לא אזרחים" לחיות ולעבוד בתוך המדינה. יש סוגים שונים של היתרי שהייה, לרבות זמניים וקבועים. אישור שהייה זמני ניתן לרוב למטרות ספציפיות כמו לימודים או עבודה. היתרים כאלו הם בעלי תוקף ובדרך כלל דורשים עמידה בתנאים מסוימים (החזקה במשרה או לימודים במוסד חינוכי).

אישור שהייה קבוע – או היתר התיישבות – מציע למחזיקים בו יותר יציבות. הוא מאפשר שהייה בלתי מוגבלת בזמן בגרמניה כל עוד מתקיימים כמה קריטריונים. למשל; מספר מינימלי של שנות מגורים בגרמניה, שליטה בשפה, עצמאות כלכלית וכו'.

לתושבי קבע אמנם אין את זכות ההצבעה בבחירות הארציות או שהם לא יכולים לכהן בתפקידים ציבוריים מסוימים אך הם נהנים מאותן זכויות כמו אזרחים ויש להם גישה לשוק העבודה ולשירותים החברתיים השונים.

מעמד של אזרח בגרמניה

אזרחות גרמנית לעומת זאת מעניקה זכויות וחובות משפטיות מלאות בתוך המדינה. היא זכות מולדת של מי שנולד בגבולות המדינה, או זכות שניתן להשיב. היא מגיעה יחד עם דרכון גרמני, זכות הצבעה והתמודדות בתפקידים פוליטיים, והגנה מלאה של הממשלה.

ובהקשר שלנו: כולנו יודעים שיהודים רבים נאלצו לעזוב את גרמניה במהלך המאה ה-20. חלקם עשו זאת מבחירה ורבים אולצו לעזוב. כיום, צאצאי הנמלטים מגרמניה זכאים להגיש בקשה רשמית לקבלת אזרחות.

במשך שנים ממשלת גרמניה נקטה בגישה נוקשה בכל מה שקשור להשבת אזרחות אבודה. זה לא היה בלתי אפשרי, אך בהחלט היו אתגרים בדרך. לקראת סוף שנת 2021, הושלמה החקיקה של חוק חדש והזכאות לאזרחות הגרמנית הורחבה. בין היתר אנחנו מדברים על צאצאים של יהודים שהתגוררו בגרמניה בין השנים 1933 עד 1945 ונחשבו לתושביה או אזרחיה.

החשיבות שבקבלת אזרחות גרמנית

אזרחות גרמנית היא למעשה אזרחות אירופאית, וכעת ישראלים רבים בעלי שורשים גרמניים זכאים לה. אחזקה באזרחות מסוג זה מלווה במספר יתרונות מובהקים:

-היכולת להירשם ללימודים אקדמיים בכל אחד ממוסדות החינוך הגבוהים ברחבי אירופה, עם שכר לימוד מסובסד (בצורה חלקית או מלאה) על ידי הממשלה ובתנאי קבלה מקלים.

-האפשרות לגור בגרמניה או בכל אחת מהמדינות החברות באיחוד. הגבולות בין המדינות החתומות על אמנת שנגן פתוחים, ואזרחי גרמניה יכולים לעבור בין המדינות בלי צורך באשרה מיוחדת ובלי בירוקרטיה.

-כפי שהזכרנו למעלה, זה אולי הפלוס הכי חשוב: הנאה מזכויות חברתיות מלאות במעצמה הכלכלית הכי גדולה באירופה.

-כניסה לרוב מדינות העולם בלי ויזה.

-אופציה לרכוש נדל"ן (לצורך מגורים או השקעה) בגבולות גרמניה בתנאי משכנתא מקומית.

-הטבות ממשלתיות ליזמים ואנשי עסקים שרוצים להעתיק את הפעילות העסקית לגבולותיה.

איך עורך דין מוסמך יכול לעזור לכם להוציא אזרחות גרמנית?

אין ספק שניתן לבצע את התהליך גם בצורה עצמאית, אבל הסיכויים לכך שהוא יסתיים בהצלחה נמוכים בהרבה.

גם אם יש לכם זיקה היסטורית לגרמניה, ניווט בתהליך של קבלת דרכון גרמני יכול להיות מורכב. עורך דין מוסמך שמתמחה בדיני ההגירה הגרמנים יכול להציע לכם סיוע יקר מפז – באיסוף המסמכים הדרושים (כמו תעודות לידה או נישואין, רישיונות) על ידי ביצוע מחקר גנאולוגי, תרגומם לגרמנית, בניית תיק משפטי חזק, והגשת הבקשה לגורמים המוסמכים.

משרד עורכי דין תותי אשבל כאן כדי לעזור לכם. הצוות שלנו מגיע עם מומחיות משפטית עמוקה והבנה בחוק הגרמני. יכולות שמאפשרות לנו להשיב לצאצאי הנרדפים אזרחות שאבדה תחת השלטון הנאצי. זאת כמובן בלי שאתם תצטרכו להתעסק עם כל הבירוקרטיה שמסביב.