דרכון של האיחוד האירופי מול דרכונים אחרים

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר של החזקת דרכון ממדינה החברה באיחוד האירופי – בין אם דרכון גרמני, רומני, אוסטרי וכו' –  הוא חופש התנועה שהוא מעניק.

לאזרחי האיחוד האירופי יש את הזכות לחיות, לעבוד ולטייל בחופשיות בין גבולותיהן של 27 המדינות החברות בלי צורך באשרה מיוחדת. החופש הזה מעוגן באמנות של האיחוד האירופי.

לעומת זאת, למחזיקי דרכון זר (כמו דרכון ישראלי) אין את האפשרות לעשות זאת בצורה כזו חופשית. כמובן שיש אפשרויות להוציא סוגים שונים של ויזות, אבל אין כמו החירות האמיתית שמגיעה בלי הרים של בירוקרטיה.

זה כמובן לא נגמר כאן. המאמר הזה נכתב במטרה לבחון את כל הפלוסים של הדרכון האירופאי הנחשק.

גישה לשירותי בריאות ושירותים חברתיים

בעלי דרכון רומני למשל נהנים משירותי בריאות ושירותים חברתיים נרחבים בכל המדינות החברות באיחוד. כרטיס ביטוח הבריאות האירופי (EHIC) מאפשר לאזרחי האיחוד לגשת לשירותי בריאות במהלך שהיה זמנית במדינה זרה. גישה זו מבטיחה שמצבי חירום רפואיים לא יהפכו לנטל כלכלי בזמן חופשה.

אזרחים שאינם תושבי האיחוד האירופי צריכים להפעיל ביטוחי נסיעות פרטיים על מנת לכסות הוצאות רפואיות, לעיתים הם אף עלולים לספוג עלויות גבוהות עבור שירותים רפואיים שהביטוח לא מכסה.

כמו כן, אזרחי האיחוד האירופי זכאים בדרך כלל להטבות סוציאליות כמו דמי אבטלה ופנסה גם כשהם חיים במדינה חברה אחרת.

הזדמנויות חינוכיות

גם בעלי דרכון אוסטרי זכאים להטבות משמעותית, והפעם בתחום ההשכלה הגבוהה. אזרחי האיחוד נהנים מהזכות ללמוד בכל אוניברסיטה נחשבת בכל אחת מהמדינות החברות, באותם תנאים של סטודנטים מקומיים.

משמעות הדבר היא שכר לימוד נמוך יותר, זכאות למענקים ומלגות שאולי לא יהיו זמינים לסטודנטים זרים (שלעיתים קרובות יצטרכו לשלם שכר לימוד בינלאומי בשיעור גבוה יותר).

מיזמים כמו Erasmus+ מקלים על תוכניות חילופי סטודנטים ומספקים תמיכה כלכלית במטרה להרחיב אופקים אקדמיים ותרבותיים בקרב אזרחי אירופה.

בוסט כלכלי ומקצועי

עם כמה יתרונות מגיע דרכון אירופאי? הרבה. הפלוס הכלכלי הוא אפילו לא הדובדבן שבקצפת אבל בהחלט משהו ששווה להזכיר. אזרחות אירופאית פותחת דלת לשוק עצום שבו סחורות, שירותים, הון ואנשים נעים בחופשיות. השילוב הזה מטפח שוק עבודה תחרותי שמספק הזדמנויות רבות ליחידים שרוצים לטפס במעלה סולם הדרגות ברחבי היבשת.

חברות שפועלות בתוך האיחוד האירופי מעוניינות לעיתים קרובות להעסיק אזרחים מקומיים רק כדי לא להתמודד עם המכשולים הבירוקרטיים שקשורים להעסקת אזרחים זרים.

ובאופן כללי, מדינות החברות באיחוד האירופי לא מערימות יותר מדי קשיים כלכליים על יזמים. לפחות לא כמו בישראל. יזמים יכולים לרכוש נדל"ן או להקים עסקים בכל מדינה חברה ולקבל גישה לבסיס לקוחות של למעלה מ-400 מיליון אנשים.

הגנות פוליטיות ומשפטיות

אזרחי האיחוד האירופי מחזיקים בזכויות חברתיות חשובות, אלה כוללות את הזכות להצביע או להיות מועמדים בבחירות המקומיות או בפרלמנט.

ההגנות המשפטיות כוללות אכיפת זכויות צרכנים, תקנות הגנת מידע וחוקים נגד אפליה. בית המשפט האירופי לצדק (ECJ) מספק שכבה נוספת של מעטפת משפטית, ומבטיח שחוקי האיחוד האירופי ייושמו באופן אחיד בכל המדינות החברות.

גיוון תרבותי ולשוני

דרכון של האיחוד האירופי מאפשר לכם לצאת מהבועה הלחוצה של ישראל ישירות לתוך חוויה סוחפת ועשירה במגוון תרבותי ולשוני. אם יש ברשותכם את הדרכון הנחשק, אתם יכולים להחליט שאתם נוסעים לטיול בוואן או עושים רילוקיישן קצר. סביר להניח שבשני המקרים תהנו מהגיוון המופלא שאירופה מציעה לאזרחיה – תרבויות, שפות, סגנונות חיים, מאכלים וכו'.

ובזכות אמנת שנגן, אזרחי האיחוד יכולים לעבור בין המדינות החתומות על האמנה בצורה חלקה ונטולת בירוקרטיה.

אם משהו מהיתרונות קרץ לכם ונראה לכם שאתם זכאים לאזרחות אירופאית (והרי לא הגעתם לכאן סתם), משרד עורכי דין תותי אשבל מזמין אתכם ליצור איתנו קשר. מי יודע אולי בעוד זמן קצר מעכשיו גם אתם תהיו אזרחי אירופה.